WARSZTATY LITERACKIE I KOMIKSOWE

Od wielu lat prowadzę warsztaty literackie dla dzieci, młodzieży i seniorów, m.in:

  • Sztuka pisania haiku; pisanie krótkich form prozatorskich; pisanie legend; tajemnice miejsca
  • Wyklejanki i poezja humorystyczna Wisławy Szymborskiej
  • Światy Lema – pisanie krótkich nowelek w gatunku s.f. 
  • Całodniowe warsztaty literackie 
  • Warsztaty literackie cykliczne, kilkumiesięczne
  • Warsztaty komiksowe, które prowadzę z rysownikiem Wojciechem Stefańcem

Tematy warsztatów dostosowuję do wymogów danego projektu.

Współpracowałem i współpracuję m.in.:
Gdański Teatr Szekspirowski, Narodowe Centrum Kultury, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Biblioteka Wojewódzka w Gdańsku, Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, MOK w Olsztynie, MCK w Słupsku, Pedagogiczna Biblioteka w Słupsku, MB w Słupsku,  MB w Lęborku, MB w Łebie, MB w Wejherowie, Biblioteka Wojewódzka w Toruniu, Biblioteka Wojewódzka w Szczecinie, MB w Głogowie, MB w Rawiczu, MB w Bytowie, MB w Miastku, MB w Tczewie, MB w Kwidzynie, Centrum Sztuki Współczesnej w Bytomiu, Dzielnicowy Dom Kultury Węglin w Lublinie, Dom Kultury w Jasieniu, Dom Kultury w Starogardzie Gdańskim i inne

WYKLEJANKI I POEZJA HUMORYSTYCZNA WISŁAWY SZYMBORSKIEJ

Uczestnicy warsztatów zapoznają się z sylwetką i charakterystyką twórczości Wisławy Szymborskiej. Podczas ćwiczeń plastyczno-literackich tworzą kolaże z papierowych wycinanek oraz piszą limeryki, lepieje i alturiki inspirowane twórczością poetki.  

ŚWIATY LEMA 

Uczestnicy warsztatów zapoznają się z sylwetką i twórczością Stanisława Lema. Poznają podstawowe zasady sztuki pisarskiej, m.in.: kreowanie postaci bohatera; umiejętność postawienia bohatera w sytuacji konfliktu zewnętrznego lub wewnętrznego; stworzenie świata, w którym rozgrywa się akcja opowieści; zastosowanie tzw. punktów zwrotnych w fabule opowieści.

Nauczą się pisać krótkie fantastyczno-naukowe nowelki.

SZEKSPIR ON//LINE

Gdański Teatr Szekspirowski

http://on.teatrszekspirowski.pl

to  platforma stworzona przez Gdański Teatr Szekspirowski w ramach projektu „SzekspirOn//line” realizowanego z programu MKiDN/NCK „Kultura w sieci”. Materiały tworzone i publikowane poświęcone były dramatom: „Hamlet”, „Sen nocy letniej”, „Makbet”, „Wesołe kumoszki z Windsoru” oraz „Burza”.W ramach projektu miałem zaszczyt prowadzić warsztaty literackie.

Przykładowe konspekty:

FILOZOGRAF

Pedagogiczna Biblioteka w Słupsku/ filia w Człuchowie – Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku

Projekt polegający na opracowaniu i wykonaniu metodą czarno-białej grafiki krótkich etiud komiksowych, połączonych w spójny album. Młodzież zapoznaje się z poglądami i koncepcjami filozofów greckich na temat powstania świata. Następnie podczas warsztatów komiksowych, prowadzonych przez pisarza Daniela Odiję oraz rysownika Wojciecha Stefańca, młodzież przedstawia te koncepcje w formie narysowanych przez siebie komiksów.

WARSZTATY Z PISANIA HAIKU

Podczas warsztatów uczestnicy poznają haiku, japońską formę wiersza, powstałą w XVII wieku. Haiku to krótki wiersz, składający się z trzech wersów. Jego głównym założeniem jest kontemplacja przyrody, co w efekcie prowadzi do refleksji nad sobą samym.

Uczestnicy warsztatów z przygotowanej rozsypki słownej układają własne haiku. Następnie uczestnicy warsztatów czytają swoje haiku przed audytorium. Każdy wiersz jest omawiany przez prowadzącego warsztaty.       

TAJEMNICE MIEJSCA

Każda miejscowość ma swoje tajemnicze miejsca, które działają na wyobraźnię dzieci. Warsztaty literackie, pt: „Tajemnice miejsca” mają sprawić, by dzieci biorące w nich udział, „odkryły” wyjątkowość miejsca, w którym mieszkają, uczą się, bawią. Zajęcia mają na celu rozbudzić ciekawość świata oraz nauczyć budowania historii. Uczestnicy warsztatów posiądą umiejętność obserwacji i werbalizowania oraz zapisu swoich opowieści o miejscach, które „działają” na ich wyobraźnię. 

Podczas warsztatów literackich dzieci piszą krótkie formy prozatorskie i wierszowane, mające zbudować „osobistą” historię miejscowości, w której mieszkają. Z doświadczenia wiem, że powstaje całkiem inny obraz miejsca od tego, jak widzą je dorośli.